Een gesprek over gewoon wijn.

Een gesprek met vrienden die nog niet helemaal zeker waren of dat gewoon wijn pakket nu wel iets voor hen was. (Spoiler ahead: tegen het einde van het gesprek waren ze via de smartphone aan het bestellen.)

Ik zat gisteren gezellig te drinken aan een tafeltje op de Gentse feesten en we dronken een wijntje. Er werd tussendoor nog wat geraden naar de uiteindelijke naam van ons nieuwste project, maar Samay1 werd ook toen niet geraden. Al snel ging het over goeie wijn en het wijnlandschap navigeren. En over dat moment waar ge iets lekker vindt en ne foto trekt van de fles. En dan zoekt ge die thuis op en blijkt die ofwel totaal oninteressant, ofwel verkrijgbaar voor de luttele prijs van 35 euro de fles. (Met dan de knee-jerk reactie "das toch ook niet om zomaar eens 's avonds te drinken") Desondanks dat ge die op cafe wel €10 per glas aan het betalen waart. De klassieke wijn FUD2 :)
Er was wijn dus was er al snel ook Gewoon Wijn. M'n vrienden hadden ons pakket nog niet gekocht en hadden er wel al een pakket van bedenkingen bij..

  • 45 euro(incl shipping, NVDR), 15 euro de fles, die kan ik toch goeikoper online vinden? Ge moet er zelf toch ook op verdienen.
  • 15 euro de fles, das toch al serieus.
  • Ik heb moeilijke smaak, gaat uwe wijn wel lekker zijn
  • Ik hou van complexe wijnen, maar ge wilt aan iedereen verkopen, dus die van u gaan wel simpel en toegankelijk moeten zijn.
  • Waarom zou ik da bij u kopen?
  • Ge moet er zelf toch ook op verdienen, hoe zit dat?
  • ...

En dat zijn allemaal valide vragen :) Zoals dikwijls echter is het simpler om deze te beantwoorden door ons verhaal te vertellen, waar Gewoon Wijn voor staat, dan ze platweg af te lopen. Extra vragen achteraf is uiteraard steeds mogelijk, desnoods per email ;)

Gewoon Wijn is gestart om enkele problemen op te lossen.
Enerzijds dat moment waar ge voor de wijnrekken in de supermarkt staat en u voor de zoveelste keer probeert te redden uit de overvloed aan keuze en namen en prijzen. Gaan voor bekend klinkende namen of vertrouwen inboezemende prijzen is een klassieke strategie, maar eentje waar mn pa me indertijd al van zei "Dat is het slechtste wat ge kunt doen." Ervaring (hardleers als we zijn) bevestigt dat.
En anderzijds dat moment waar ge dan eindelijk iets enorm lekker ontdekt ("als een engelke die op uw tongske pist" noemde mn grootvader dat) en dan uw enthousiasme voelt sterven wanneer ge 't €32,8 per fles prijskaartje ziet. Er is een fenomenaal gamma aan wijnen rond de €15 die beter zijn dan de gemiddelde €30 wijn, maar ge moet ze kennen. En daar zijn wij den Apple in uw alcohol ervaring en stellen wij den iPhone van uw wijn appreciatie samen.

Gewoon Wijn draait om een gecureerde ervaring. De ervaring begint bij het eerste contact, maar wat ge uiteindelijk koopt is de moment dat ge onze doos in de post krijgt en voor het eerst open doet.
Onder de verschillende lagen karton zitten 3 flessen, stijlvol ingepakt in een zwart papier, met elk een eigen beschrijvend kaartje. Een foto, de naam, wat over de wijn en een QR code die je naar het relevante wijn filmpje brengt. We hebben voor elke fles 2 filmpjes gemaakt, eentje waar we de tasting basics van die wijn overlopen en een tweede waar we gedurende een kwartiertje verder drinken en verder praten over de smaak, den terroir en al dat moois. Die filmpjes zijn trouwens nu al te bekijken op ons youtube kanaal, dus wie wil weten welke wijn ge gaat krijgen, komt daar alvast alles te weten! Ge haalt de fles uit de kartonnenpost verpakking, beslist welke ge vandaag gaat drinken en terwijl ge de fles aan het openen zijt, hebt ge op vijf minuten een volledig idee van wat er u te wachten staat. Voor wie een iets diepere wijn ervaring wil is het aangeraden mee te proeven met het filmje, en voor wie alles wil weten over die wijn, is er dan het aansluitende "Rest van de fles" filmpje. Van de drie flessen is het onvermijdelijk dat er één de favoriet wordt en ook dan is het ook mogelijk flessen van die ene wijn (of allemaal) na te bestellen via gewoonwijn.be. (okee, vandaag nog niet, maar das een spoiler voor een update die er in de komende dagen aan komt.) Ons zomerpakket blijft beschikbaar tot we het herfstpakket aanbieden en dan gaat de zomer er onherroepelijk uit. Niet omdat die wijnen niet geschikt zijn voor de herfst, maar omdat we jullie een gevarieerde reis door het wijnlandschap willen aanbieden en niet zomaar een enorme webshop met groeiend aanbod op basis van de eerdere selecties.

Voor onze wijnen werken we per seizoen samen met lokale importeurs. Wijn specialisten die de wereld afreizen om de meest prachtige wijnen te ontdekken en die dan te importeren naar ons Belgenland. Zij bieden ons hun mooiste pareltjes aan en wij kiezen er dan drie meesterlijke flessen uit waar we in de komende maanden zelf van willen genieten, dat vormt dan ons pakket. We bieden elk seizoen drie flessen zonder compromis, die lekker zijn, toegankelijk zijn maar ook de nodige complexiteit bieden. Onze Gemischter Satz Alte Reben Mittelberg 2015 van Weingut-am-Berg is daar een prachtig voorbeeld van. Deze fles maakt letterlijk iedereen gelukkig. Wie gewoon wil drinken en gerust gelaten worden over het hele wijn gedoe krijgt een lekkere wijn die leuk drinkt. Wie complexiteit en evolutie wil ontdekt in diezelfde fles een wonderbaarlijk complexe wijn waarvan de smaak in de mond blijft evolueren en die constant als maar meer nieuwe nuances in blijven prijsgeven. We gaan ook voor die excellente smaak en gaan daarbij voor zero compromissen. Ons ideale zomerpakket had een rosé bevat. Ik ben grote fan van rosé wijnen en vind het enorm jammer dat dat zo ondergewaardeerd is. (welja, fan is misschien ook overdreven) Als een goeie vlaming steun ik de underdog en ik wil heel graag iedereen tonen dat er een interessante wijn ervaring ligt tussen de smaak ervaring die klassiek voor de witte en rode wijn gereserveerd is. Ons zomerpakket bevat geen rosé wijn. We hebben verschillende mooie rosés geproefd, excellente flessen stuk voor stuk, maar geen van allen boden ze de smaakervaring die wij jullie willen brengen. Zero compromis op vlak van kwaliteit, dus kiezen we voor 2 witte en 1 rode die wel aan onze eisen voldoen.

Tenslottte is er de klassieke vraag, prijs. We bieden een pakket aan van 45 euro. Daarvoor krijg je drie excellente wijnen, meer dan een uur film materiaal over die wijnen, een verpakking die je gerust voor je leukste bezoek mee aan tafel kan brengen en een wijn fiche zodat je niet met je telefoon moet gaan knoeien als dat bezoek je vraagt wat je gaat schenken. Oh en dat is ook inclusief het opsturen per post. Bovendien kan je onze flessen inderdaad even goed elders kopen en de filmpjes via de site op youtube vinden, maar nergens nog maar in de buurt van onze 45 euro via de postman aan je deur. De flessen komen binnenkort ook individueel beschikbaar op onze site te koop, maar zelfs dan is een pakket voordeliger dan ze apart te kopen.
En dan komt de beschuldigende "Ge moet er zelf toch ook op verdienen, hoe zit dat?", want in deze financiele tijden is alle overhead teveel ;) Daar wijken we wat af van het klassieke webwinkel verhaal en staren we enerzijds dromerig de verte in met woorden over missie en wijnen ontdekken en Altruïsme. En eerlijk gezegd drinken we ook gewoon graag wijn. En filmpjes maken is leuk. En meer camera standpunten gebruiken dan De Biercollectie3 ook ^^ De anderzijds ligt voor ons bij schip.gent4, waar we gewoon wijn gebruiken om de basis te leggen voor onze foundation services. Iets waar Bart al eerder over uitweidde in z'n "Gewoon Wijn, Geen klassieke start voor schip.gent." artikel.

Op dit punt lag de smartphone al op tafel met de gewoon wijn website geladen en was de zoektocht naar de bankkaarten gestart. Of dat aan de hele uitleg, dan wel de begeleidende hoeveelheden wijn lag laat ik hier graag verder in het midden ;)

Ons huidige pakket is nog tot eind september beschikbaar op gewoonwijn.be, de webwinkel is uiteraard nooit gesloten, dus koop het nu.

Voetnoot.

  1. Samay is het recentste schip.gent project, een gedeelde personal & management assistant die je op een per taak basis inhuurt. Lees er alles over op samay.be

  2. Wikipedia: Fear, uncertainty and doubt

  3. De Biercollectie, waar Bert Heymans en ik bier proeven en dat bespreken op het YouTube kanaal "De Bier Collectie". Af en toe nodigen we ook gasten uit.

  4. schip.gent is onze Startup Studio. Wat we daar doen is makkelijkst als volgt samengevat: We devise good business ideas, sieve out the truly great ones and create new businesses. We connect our businesses with the perfect people, supported by schip.gent's foundation services.