State of the Schip.

Zoals recent verschenen in de periodieke JCI Aalst publicatie van Juni 2016; Sinds het schrijven van deze post is "Codenaam Donna" gelanceerd als Samay.

Schip.gent is een startup studio, brainchild van Bart Chanet1 & Gert Schepens. Op de website2 staat: We devise good business ideas, sieve out the truly great ones and create new businesses. We connect our businesses with the perfect people, supported by schip.gent's foundation services. Gert noemt het dikwijls kortweg een combinatie tussen een think tank en een incubator. Schip.gent bedenkt allerhande ideeën, toetst die grondig af naar haalbaarheid en zinvol zijn en start ze dan op. Eerst als interne business unit, en als dat succesvol blijkt krijgt de unit zijn eigen onderneming, los van de studio. Zo willen ze per jaar vier nieuwe bedrijven opstarten die dan zo hun eigen weg gaan. Ze werken met codenamen en elevator pitches en hebben constant wel enkele nieuwe concepten in hun pipeline zitten.

Alles draait om ideeën, dus is de logische volgende vraag welke ideeën vandaag op de tafel liggen? Schip.gent heeft vandaag drie projecten die in de finale fase van hun interne proces zitten.

Het meest conventionele project is een typisch technologisch product. Display is vandaag online te vinden op displayapp.io3 en wil het makkelijker maken om schermen in winkels en horeca te gaan beheren. Ze stellen vast dat vandaag een scherm plaatsen in een winkel en daar content op tonen enorm duur en moeilijk is. Ze stelden het doel om zo’n scherm niet moeilijker te maken dan gelijk welke tv inpluggen, een betaalbaar hardware component aansluiten en een smartphone voor de configuratie van wat er effectief op verschijnt. Dat project zit vandaag in de beta fase met afgewerkte software voor een combinatie met Apple TV en iPhone. Eens productiewaardig is dat een minimum viable product, of MPV voor wie van afkortingen houdt. Dat laten ze binnenkort los op hun eerste doelgroep en van daar start het typische lean itereren.

Het meest zichtbare van de huidige projecten is Gewoon Wijn. Op gewoonwijn.be4 bieden ze een ervaring waar ze een selectie spectaculaire wijnen van prijsklasse €15 per fles naar hun publiek brengen. Ze cureren per seizoen één pakket van drie wijnen dat ze voor 45 euro (inclusief verzenden, uiteraard) aanbieden. Ze werken samen met lokale importeurs en maken daar een selectie die vooral aan hun eigen smaak voldoet. Die is dan te koop tijdens het seizoen waarvoor de selectie gemaakt is, en na enkele maanden switchen ze naar het volgende aanbod. Bart legt uit dat het een testgrond is voor e-commerce frictie en de logistieke problematieken rond het versturen van fragiele en zware pakketten. De lange uitleg hiervan staat op zijn Medium account5 en is het lezen meer dan waard!

Het grootste van de ideeën spreken ze vandaag over als Codenaam Donna. Ze leggen uit dat ze niet geheimzinnig willen doen, maar vooral gewoon nog geen goeie naam hebben! Donna is een gedeelde personal & management assistant die je op een “per taak” basis inhuurt. Ze vallen hiermee het bekende virtual private assistant segment binnen waar elke 4-hour workweek6 fan mee vertrouwd is. Drukbezette zelfstandigen en kleine bedrijven offeren dikwijls veel tijd op aan administratieve cruft die ver van hun baseline activiteit ligt. Ze spenderen tijd aan inefficiënt dingen te doen die ze niet leuk vinden. Ze verkwisten kostbare tijd die anders mooi gefactureerd kan worden, of erger zelfs, offeren prive tijd met het gezin op. En dat in tijden waar de work-life ballans al dusdanig op de helling staat. Donna wordt een soort best friend experience, waar ze frictieloos het vervelende werk uit jouw handen willen nemen, met een betaalbare kostenstructuur. En dat op dusdanig granulair niveau dat het ook voor de particulier toegankelijk wordt wanneer die 1x per jaar bloemen naar z'n moeder wil laten sturen! Het project staat gepland om in september te lanceren en aan het enthousiasme te zien, with a bang!

Gert en Bart vormen schip.gent, maar welke achtergrond heeft zo’n schip explorer? Zowel Gert als Bart komen uit een technische achtegrond. Bart lost met zijn Dreams & Creations7 je technical creative studio noden in. Van website en app tot een serie bewegende panelen dat je klanten door de toonzaal volgt en alles ertussen. Gert is met zijn DGTL8 gespecialiseerd in de operations kant van IT, de machines die het internet doen werken, en algemeen project management. Het logische pad lijkt dan ook dat ze zich focussen op het technologische ondernemen, maar dat is niet het plan. Schip.gent onderzoekt goeie ideeën in de brede vorm en de aanzienlijke technologische en project achtergrond vormen telkens weer aparte Unfair Advantages die ze aan elk van hun ideeen meegeven. Schip.gent lost real-life problemen op en stuurt bewust weg van de hoogtechnologische masturbatie waarmee de startup sector stereotiep belast blijkt!

Schip.gent doet in zijn basis vooral aan Lean Startups9. Wie de Gamified.be10 cursus van Jeroen, Bert & Gert al volgde kent het principe. Zo licht mogelijk starten, constant marktonderzoek en gradueel bouwen naar die oplossing die perfect aan het probleem van de klant voldoet. En dat dan verfijnd tot een licht herhaalbaar proces met “fail early, fail well” als key value. Kortom, een Startup Studio!

Referenties.